Nowe dopłaty do samochodów elektrycznych od lutego 2025
Na początku 2025 roku ruszy kolejna edycja programu wsparcia finansowego dla osób planujących zakup, leasing lub wynajem długoterminowy samochodów elektrycznych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował, że nowy nabór wniosków rozpocznie się w lutym 2025 roku i obejmie wyłącznie osoby fizyczne, w tym także przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. W tej edycji zrezygnowano z możliwości uzyskania dopłat przez osoby prawne oraz inne instytucje, co było możliwe w dotychczasowym programie „Mój Elektryk”.
Program ma na celu wsparcie zakupu około 40 tysięcy samochodów elektrycznych kategorii M1. Budżet nowej odsłony programu wyniesie aż 1,6 mld zł.
Nowe zasady wsparcia
W nowej wersji programu maksymalna cena zakupu samochodu kwalifikującego się do dopłaty będzie wynosić 225 tys. zł netto (bez VAT), co stanowi zmianę w porównaniu z obecnymi zasadami, gdzie limit ten wynosi 225 tys. zł brutto (z VAT). Dodatkowo, samochód objęty wsparciem nie może mieć większego przebiegu niż 6 tys. km.
Projekt nowej edycji programu uwzględnia część uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych. Wprowadzono m.in. wyższe wsparcie dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
Dotacje do 40 tys. zł na zakup samochodu elektrycznego
W nowym naborze beneficjenci mogą otrzymać nawet 40 tys. zł dofinansowania na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego pojazdu elektrycznego. Aby uzyskać maksymalną kwotę wsparcia, należy spełnić dwa warunki: zezłomować stary samochód spalinowy oraz wykazać, że roczny dochód wnioskodawcy nie przekracza 135 tys. zł.
Choć szczegółowe warunki programu wciąż nie zostały opublikowane, wcześniejsze informacje wskazują na dodatkowe wsparcie dla osób decydujących się na złomowanie starego pojazdu. Wkrótce powinien zostać udostępniony oficjalny regulamin nowej edycji programu.
Co z obecnym programem „Mój Elektryk”?
Obecny nabór wniosków w programie „Mój Elektryk” trwa do 31 stycznia 2025 roku lub do wyczerpania dostępnych środków. Obecnie dla osób fizycznych pozostało jeszcze 18,9 mln zł do rozdysponowania, co stanowi 19% początkowej alokacji. Z kolei dla przedsiębiorców i innych podmiotów pozostało jeszcze 62 mln zł, czyli 31% przyznanej kwoty.
Ścieżka leasingowa została już zakończona w sierpniu 2024 roku z powodu wyczerpania przeznaczonych na nią środków.