roducenci energii ze źródeł odnawialnych (OZE), którzy zawierają umowy sprzedaży energii elektrycznej z odbiorcami końcowymi, są zobowiązani do zgłoszenia tych umów do Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Jak należy to zrobić?
Obowiązek wynikający z przepisów ustawy o OZE
Zgodnie z nowelizacją ustawy o odnawialnych źródłach energii z 2023 roku, producenci energii z OZE są zobowiązani do przekazywania informacji o zawartych umowach sprzedaży energii elektrycznej (tzw. PPA) do Prezesa URE. Wymóg ten wprowadzono na mocy dodanego ustępu 11a w artykule 5 ustawy Prawo energetyczne.
Producenci muszą zgłosić umowy w ciągu miesiąca od ich podpisania z odbiorcami końcowymi.
Formularz zgłoszeniowy PPA
URE opracował standardowy formularz zgłoszeniowy, oznaczony jako URE PPA 01. Od 17 stycznia 2025 roku jest to jedyny obowiązujący dokument do raportowania umów PPA.
W przypadku zgłoszenia przy użyciu innego formularza, konieczne będzie jego skorygowanie. Formularz powinien zawierać jedynie dane dotyczące umów zawartych z odbiorcami końcowymi.
Jak przesłać formularz?
Wypełniony formularz należy przesłać w formacie Excel oraz PDF na adres e-mail: ppa@ure.gov.pl. Alternatywnie można go wysłać z podpisem elektronicznym na skrzynkę ePUAP: /URE/SkrytkaESP, bądź na adres e-doręczeń: AE:PL-25259-52521-UECUJ-18.
W tytule wiadomości należy wyraźnie zaznaczyć, że dotyczy ona formularza URE PPA 01, a adresatem powinien być Departament Monitorowania Rynku (DMR).
Szczegółowe instrukcje oraz formularz są dostępne na stronie internetowej URE lub pod tym linkiem.